B&B Vol Liefde shockeert: Eveline’s rouw en Renske’s tranentornado in één aflevering

Jorit Henning

De producent van het populaire liefdesprogramma zag het gebeuren: kijkers die gevaarlijk dicht tegen een collectieve winterslaap aanschurkten. Tijd dus om de noodrem in te rammen. Met een knal die zelfs een carbidbus zijn zelfvertrouwen afpakte, werd aflevering 26 opgeblazen tot een overdosering drama. B&B Vol Liefde besloot Renske te offeren als het nationaal dramalama en het verdriet van Eveline over haar vader werd zo schaamteloos geëxploiteerd dat zelfs John de Mol en Peter Gillis het te gênant zouden vinden om als verdienmodel te gebruiken. Stuitervrouw kan alleen maar concluderen dat kippen in een legbatterij beter beschermd worden dan de deelnemers van dit tv-programma.

Renske als nationaal dramalama (eerste akte)

De aflevering schoot alle kanten op: eerst het theatrale verdriet van Renske, die Daniël na twee weken handen vasthouden al behandelde alsof ze een doorgewinterd echtpaar waren. Ze zat op bed in een hotelkamer te snikken, had haar koffer al gepakt en sprak woorden alsof ze live gedumpt werd na een zevenjarig huwelijk.

Haar boosheid kwam voort uit de jacuzzi-zoen tussen Daniël en Danique. Terwijl zij vroeg naar bed was gegaan en snakte naar een paar uur slaap, hoorde ze door de muren heen de bubbels, harde muziek en uiteindelijk het gesmak van een prille romance. Voor Renske voelde dat als het ultieme verraad.

Met veel bombarie verliet ze midden in de nacht Hotel Kapitán en streek neer in een ander hotel. Tranen, zuchten en verwijten kwamen allemaal voorbij. Het was drama op een niveau waar je als kijker niet wist of je moest meegrienen of gewoon een zak popcorn in de magnetron moest kwakken. Zelfs haar badjas leek als stille getuige te fluisteren dat Daniël zich had misdragen. Ik snapte er werkelijk de ballen van. Ze had toch alleen nog maar hand in hand gelopen met die kerel? Stond dit toneelstuk in twee bedrijven überhaupt wel in verhouding tot de band die ze hadden opgebouwd?

B&B Vol Liefde is emo-entertainment in optima forma

Daarna knalde de regie van het programma door naar Eveline en dat voelde ineens allesbehalve luchtig. Als een gemineraliseerd fossiel met heimwee naar de steentijd hing ik apathisch voor de tv. Wat in de naam van Jinek haar voorhoofdrimpel moet de montagemedewerker van B&B Vol Liefde gedacht hebben toen hij besloot het telefonisch afscheid tussen Eveline en haar stervende vader uit te zenden?! En nog gênanter: welke eindproducent zette hier zijn krabbel onder? Was diegene nuchter, of gewoon tijdelijk ontheven van iedere vorm van toerekeningsvatbaarheid toen hij besloot het immense verdriet van Eveline tot marketingmateriaal te reduceren?

Dat een realityprogramma draait om scoren over de rug van andermans emoties is algemeen bekend. Net zoals de lezers van Stuitervrouw heel goed weten dat mijn columns niet geschreven zijn om de mensheid te redden. Het is pure emo-entertainment waarbij de deelnemers van B&B Vol Liefde het lijdend voorwerp spelen. Met volle overtuiging overigens, want ze melden zich vrijwillig aan om hun snufferd op de treurbuis te plakken. Maar goed, mediageilheid is nu eenmaal geen beschermde diersoort.

Wie mijn schrijfsels kent, weet dat mijn botte humor me inmiddels minstens drie gratis toegangstickets voor de hellebarbecue van Lucifer heeft opgeleverd. Ik heb zelfs al een voorraad marshmallows in mijn binnenzak gepropt, zodat ik tijdens het vagevuur niet met lege handen naast de vuurkorf sta.

Waar ligt de grens?

Reality-tv kan veel hebben, maar bij het telefoontje van Eveline naar haar stervende vader viel de hele amusementsmachine stil. Plots voelde het alsof de afstandsbediening geen knoppen meer had, maar een inlogcode tot iemand anders’ rouwproces. Als zelfs dit soort voyeurisme van de bovenste plank nog doorgaat voor entertainment, waar ligt dan eigenlijk de grens? Was het echt te veel gevraagd om Eveline een greintje privacy te gunnen bij het afscheid van haar vader?

Het wrange is dat je als kijker ongewild medeplichtig wordt gemaakt. Je zit erbij, je kijkt ernaar en je voelt je een ramptoerist die blijft hangen bij een ongeluk waar je eigenlijk langs zou moeten rijden. Wegzappen voelt laf, blijven kijken voelt pervers. Precies dáár rekent de productie op. Een misselijkmakende tactiek om de kijkers te entertainen.

Renske als nationaal dramalama (tweede akte)

Alsof het contrast nog niet groot genoeg was, schoof de montage na Evelines rauwe afscheid gewoon weer vrolijk terug naar Renske. Het leek bijna of de regie dacht: ach, na al dat echte leed kan er wel een snufje amateurtoneel bij.

Met een gezicht vol verontwaardiging zwaaide Renske de terrasdeur van het Tsjechische Hotel Kapitán open en riep de B&B-houder ter verantwoording alsof hij zojuist een misdaad had begaan. Het decor was een hotel, maar de sfeer deed denken aan een rechtbankdrama.

Ik moet bekennen dat ik als mede-Zeeuw Renske lang de hand boven het hoofd heb gehouden in mijn columns over B&B Vol Liefde. Solidair tot in de klei. Maar na dit optreden kon ik er niet meer omheen. Haar tranen om zijn jacuzzi-zoen met Danique waren zo buitenproportioneel dat ik me bijna ging afvragen of er achter de schermen meer was gebeurd dan dat ene handje vasthouden.

De woorden waarmee Renske de B&B-houder bestookte, hadden het gewicht van een scheidingsconvenant:
Je bent echt niet wie je zegt dat je bent.’
‘Je hebt me echt, echt, écht laten zwemmen.’
‘Je hebt je totaal niet opengesteld.’

Het klonk alsof ze na veertig jaar huwelijk de scheidingspapieren op tafel gooide, terwijl de werkelijkheid niet verder reikte dan een wandeling hand in hand en een ballonvaart die nog in de planning stond.

Ondertussen bij de rest…

Terwijl Renske het Tsjechische Hotel Kapitán veranderde in een rechtbank en de productie bij Eveline doodleuk een rouwproces voor heel Nederland openbaarde, kabbelt het in de rest van de B&B’s vrolijk door. Bij Magda reed nieuwkomer Rolf (81, uit Goes) onderweg naar Le Clos Robert zijn sportwagen meteen lek tegen een stoeprand. Met een taxi arriveerde hij alsnog, waar hij Magda begroette met een ferme handdruk die zo hard was dat ze er bijna net zo gehavend uitkwam als zijn autoband.

In Frankrijk nam Rob zijn Michaela en dochter Mikki mee naar de markt. Déjà vu, want wie met hem naar de markt mag, krijgt daarna meestal een kopje oprotkoffie en wordt vervolgens vriendelijk uit Frankrijk gebonjourd, of beter gezegd: ge-au revoir’d. En precies dat bleek ook het lot van Michaela te zijn.

In Suriname hield Dick vast aan zijn vertrouwde openingsritueel. Eerst in een privémoment met de camera verzuchten dat de nieuwe dame ‘een mooie verschijning’ is, daarna Victor de slang presenteren. Nieuweling Celine besloot het universum een handje te helpen door Moniek en Cheyenne weg te manifesteren. Voor de zekerheid bracht ze ook een cadeau mee voor Dick: een groot, scherp mes met zijn naam erin gegraveerd. Dat kan nog spannend worden. Zal de productie van B&B Vol Liefde een slachtpartij ook uitzenden? Na het etaleren van de afscheidswoorden van Eveline en haar vader verbaast niets me meer.

Slot

Aflevering 26 van B&B Vol Liefde sloot af met een fragment van Bart en Eveline die hun koffers pakten om terug naar Nederland te gaan. Geen vrolijke reis, maar een aftocht waarin verdriet en verlies alle lucht uit het programma trokken. Dat de productie besloot het verlies van Evelines te gebruiken als kijkcijferlokker, blijft schuren. Het zorgt voor een nare bijsmaak die geen fles wijn weg kan spoelen. Op sommige momenten hoor je deelnemers te beschermen en hun privacy te waarborgen. Dit was er onmiskenbaar één van.

Beeldbron: Still TV RTL4 – B&B Vol Liefde 2025 – Renske